Wymogi PPMnO 2026
Zawody wchodzące w skład Pucharu Pieszych Maratonów na Orientację (PPMnO) muszą spełniać następujące kryteria:
I. Zasady rozgrywania zawodów:
- Trasa maratonu jest wyznaczona w postaci Punktów Kontrolnych (PK), przy czym droga pomiędzy punktami nie jest ustalona i zależy jedynie od woli zawodników. Jeżeli na trasie są odcinki obowiązkowe, ich łączna długość nie może przekraczać 30% całkowitego dystansu maratonu.
- Maraton rozgrywany jest na trasie o tej samej trudności, usytuowaniu PK, godzinie startu i limicie czasu dla wszystkich uczestników, bez względu na kategorię startową,
- Dozwolony jest start indywidualny
- Klasyfikacja zawodów musi być zgodna z regulaminem PPMnO i zawierać informacje niezbędne do przyznania punktów do klasyfikacji PPMnO zgodnie z rozdziałem V regulaminu PPMnO. Organizator ma prawo dodatkowo stosować własną, odrębną klasyfikację.
- Baza zawodów, start i meta są usytuowane na terytorium Polski; dopuszcza się umieszczenie części punktów kontrolnych poza granicami Polski pod warunkiem wyraźnego zamieszczenia tej informacji w regulaminie zawodów.
- Dopuszcza się miejsce startu i/lub mety w innym miejscu niż umiejscowienie bazy pod warunkiem zapewnienia transportu z bazy na start gdy miejsce startu znajduje się w znacznej odległości od bazy i/lub z mety do bazy gdy meta znajduje się w znacznej odległości od bazy.
- O możliwości startu z psem decyduje organizator danego maratonu.
II. Potwierdzanie punktów kontrolnych:
- PK są oznaczone w terenie za pomocą lampionów InO (forma płaska) lub BnO (forma przestrzenna), a ich lokalizacja w terenie odpowiada zaznaczeniu na mapie z tolerancją do 2 mm w skali mapy, jednak lokalizacja lampionu nie powinna przekraczać dokładności 20m od najbliższego miejsca charakterystycznego w terenie, które jest zaznaczone na mapie.
- Usytuowanie punktów kontrolnych powinno umożliwiać bezpieczne pokonanie całej trasy przez zawodników.
- PK w terenie należy umieszczać w miejscach charakterystycznych dla najbliższego otoczenia, przy czym obiekt lub forma terenu, na której został umieszczony PK, nie musi być zaznaczona na mapie, pod warunkiem, że opis PK dokładnie precyzuje na jakim obiekcie i w którym jego miejscu zostały umieszczone oznaczenia PK.
- W szczególnych przypadkach, gdy PK zlokalizowany jest na obiekcie zabytkowym, na którym nie można umieścić lampionu lub lokalizacja PK jest szczególnie narażona na zerwanie lampionu i przyrządu do potwierdzenia obecności na PK dopuszcza się stosowanie innych metod oznaczenia i weryfikacji pobytu uczestników na PK. Przy czym sposób oznaczenia i weryfikacji obecności na PK musi być jednoznaczny.
- W przypadku obowiązkowej kolejności potwierdzania PK, na mapie należy połączyć PK liniami prostymi zgodnie z kolejnością ich potwierdzania lub wyraźnie zamieścić na mapie informację o obowiązkowej kolejności zaliczania PK.
- Potwierdzenie obecności na PK powinno następować przy użyciu przyrządu umieszczonego na PK (np. perforator, pieczątka, kredka) bądź przy użyciu systemu elektronicznego pomiaru czasu dla potwierdzanego PK. Dopuszcza się stosowanie zasad potwierdzania punktów kontrolnych na karcie startowej zgodnie z regulaminami Komisji Imprez na Orientację Zarządu Głównego PTTK (InO). Organizator maratonu ma prawo wymagać wpisania kodu PK i czasu przybycia na PK w odpowiednie pole na karcie startowej.
- W przypadku gdy, w trakcie trwania imprezy zostanie ujawnione złe umiejscowienie lub brak PK, obowiązuje zakaz dostawiania/przestawiania lampionów i/lub informowania uczestników o błędnym ustawieniu bądź braku lampionu. Lampion można dostawić, poprawić jego lokalizację lub poinformować uczestników o brakach/błędach w rozstawieniu wyłącznie gdy żaden z uczestników nie zaczął jego poszukiwań w terenie zgodnie z miejscem wskazanym na mapie.
- W sytuacji, gdy w terenie PK jest umieszczony poza zakresem tolerancji lokalizacji PK zgodnie z pkt. II.1, zawodnik ma prawo wpisać na kartę startową skrót BPK (Brak Punktu Kontrolnego) jako prawidłowe potwierdzenie PK.
- Dopuszcza się zaznaczenie na mapie tylko części PK, jeśli lokalizację pozostałych można jednoznacznie określić na podstawie informacji przekazanych na starcie lub na PK, przy czym Start i Meta muszą być trwale zaznaczone na mapie.
III. Informacje i zapisy
- Organizator zobowiązany jest to stosowania (w swoich regulaminach, komunikatach, informacjach prasowych, plakatach, ulotkach itp.) ujednoliconego nazewnictwa Tras Pucharowych:
- Dla kategorii TP100: Trasa Piesza 100km (skrót – TP100), jeśli celem jest pokonanie przez zawodników dystansu 100km albo Trasa Piesza 16h (skrót TP16h) jeśli celem jest uzyskanie jak najwyższego wyniku w podstawowym limicie czasu równym 16h.
- Dla kategorii TP50: Trasa Piesza 50km (skrót – TP50), jeśli celem jest pokonanie przez zawodników dystansu 50km albo Trasa Piesza 8h (skrót TP8h) jeśli celem jest uzyskanie jak najwyższego wyniku w podstawowym limicie czasu równym 8h.
- Organizator maratonu zobowiązany jest do publikacji regulaminu i zasad rywalizacji oraz podania miejsca i standardu bazy maratonu, harmonogramu maratonu (godzina startu, zamknięcia mety, zakończenia itp.), rodzaju trasy, orientacyjnej liczbie PK, sposobu i kolejności potwierdzania PK, rodzaju i skali mapy, najpóźniej 4 tygodnie przed rozpoczęciem maratonu. Termin zakończenia przyjmowania zgłoszeń nie może być wcześniejszy niż 7 dni przed startem maratonu lub do wyczerpania limitu zgłoszeń.
- Organizatorzy, którzy odwołają maraton powinni na 4 tygodnie przed rozpoczęciem maratonu zgłosić taką sytuację Sędziemu Głównemu. Odwołanie maratonu po tym terminie skutkuje wykluczeniem danego maratonu z rozgrywek PPMnO w kolejnym sezonie. W szczególnych przypadkach spowodowanych sytuacją prawną dla obszaru rozgrywania zawodów termin ten może ulec skróceniu do 2 tygodni.
- W przypadku zaistnienia w trakcie maratonu wyjątkowych okoliczności (klęsk żywiołowych, kataklizmów, wojny i innych, które uniemożliwią przeprowadzenie zawodów lub zagrażają bezpieczeństwu zawodników) organizator maratonu ma prawo do odwołania bądź skrócenia trasy zawodów.
- Organizator maratonu ma prawo odwołać trasę pucharową na minimum dwa tygodnie przed rozpoczęciem imprezy, jeżeli na maraton zgłosiło się (opłaciło wpisowe) mniej niż 10 zawodników.
IV. Świadczenia
- W ramach wpisowego organizator maratonu zapewnia startującemu zawodnikowi:
- nocleg przed rajdem, gdy start trasy jest przed godz. 16:00, w bazie maratonu w standardzie turystycznym lub lepszym,
- nocleg po rajdzie, gdy limit czasu trasy wypada po godz. 16:00, w bazie maratonu w standardzie turystycznym lub lepszym,
- dostęp do pryszniców z ciepłą woda, przy czym dopuszcza się chwilowe braki ciepłej wody, powstałe ze względu na duży jej pobór,
- posiłek po zakończeniu maratonu,
- wrzątek do celów spożywczych,
- kartę startową lub urządzenie do elektronicznego pomiaru czasu zawodnika na PK i mecie. Za wypożyczenie urządzenia do pomiaru czasu organizator ma prawo ustanowić dodatkową opłatę w kwocie do 30 PLN oraz kaucję do 200 PLN,
- mapę z trwale nadrukowanymi PK oraz innymi informacjami umieszczonymi przez organizatora oraz koszulkę zabezpieczającą mapę przed wilgocią.
- trofeum dla zwycięzcy maratonu (puchar, statuetka itp.) oraz dyplom lub inną pamiątkę uczestnictwa w maratonie (na życzenie zawodnika).
V. Obowiązki organizatora po zawodach
- Organizator maratonu ma obowiązek zamieścić na swojej stronie internetowej wyniki wstępne do dwóch dni po zakończeniu maratonu.
- Organizator maratonu zobowiązany jest do umożliwienia składania protestów (w formie ustnej, pisemnej bądź elektronicznej) przez uczestników w terminie min. 3 dni od opublikowania, na stronie www maratonu, wyników wstępnych. Organizator maratonu nie ma prawa pobierać kaucji od wnoszonego przez zawodnika protestu.
- W terminie do 2 tygodni po zakończeniu maratonu należy opublikować na stronie www maratonu wyniki ostateczne oraz przesłać je do Sędziego Głównego, w ustalonym przez Kapitułę formacie Excel (*xls lub *xlsx). Szablon pliku jest do pobranie ze strony https://pmno.pl/media/cms/images/szablon-wynikow.xlsx. Klasyfikacja ta powinna zawierać wszystkich sklasyfikowanych zawodników wg kategorii „OPEN” dla danej trasy z podaniem dla każdego zawodnika:,
- płci,
- imienia,
- nazwiska,
- roku urodzenia,
- kategorii trasy,
- uzyskanego czasu
oraz w zależności od charakteru klasyfikacji zawodników informacji wybranych z poniższych:
- liczby zaliczonych punktów kontrolnych,
- sumy otrzymanych punktów przeliczeniowych.
- Organizator maratonu ma obowiązek opublikować (na stronie www maratonu, w terminie do 1 tyg. po zawodach) wariant przejścia całej trasy spełniający wymogi PPMnO (należy opublikować ślad naniesiony na mapę trasy). Obowiązek ten nie dotyczy tras TP8h i TP16h.
- Organizator maratonu zaliczonego do PPMnO zobowiązany jest do opłacenia składki członkowskiej do 2 tyg. po zakończeniu maratonu lub ustalenia z Sędzią Głównym innego terminu opłacenia składki.
Niedotrzymanie przez organizatora maratonu niniejszych wymogów może skutkować obniżeniem wagi maratonu lub wykluczeniem danego maratonu z rozgrywek PPMnO w kolejnym sezonie.

